Eksportprisen 2017

Ti kandidater kjemper om å vinne årets Eksportpris 2017! Vinneren kåres på Eksportkonferansen 25.april.

Med over 80 nominerte bedrifter var det et smalt nåløye å kjempe seg gjennom da juryen, bestående av John G. Bernander, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Henrik Müller-Hansen, skulle plukke ut topp ti.

Ti finalister konkurrer nå om å bli årets eksportbedrift. Finalistene representerer mangfoldet i norsk eksport både hva gjelder størrelse, geografisk spredning og bransjefordeling.
Topp 10 er:

  • 3B Fiberglass Norway
  • Bayer Norge
  • Hycast
  • Nergård Seafood
  • Nordic Semiconductor
  • Norway King Crab
  • Norwegian Special Mission
  • Unger Fabrikker
  • Vard Group
  • Yara Marine Technologies

  Les mer om bedriftene her 
– Vi ser spredningen både når det kommer til bransjer, hvor i syklusen bedriftene befinner seg og størrelsen på dem, sier John G. Bernander til E24.

Blant finalistene finner vi Unger Fabrikker, grunnlagt i 1922. Bedriften i Fredrikstad produserer hovedingrediensene i rengjøringsmidler og hygieneartikler- alt fra vaskemidler som Zalo til wc-blokker og shampo. Eksportandelen i 2016 var på hele 92%, med en omsetning på 588 millioner kroner.

- Som liten organisasjon i konkurranse med store giganter, er samspillet og «den nordiske modellen» en styrke for innovasjon og produktutvikling, sier adm. direktør Jan Ivar Ruud.

Legemiddelselskapet Bayer Norge er også med å kjempe om årets pris. Selskapet produserer blant annet kreftlegemiddelet Xofigo for det globale markedet. Omsatte for 1.545 millioner kroner i 2015, med en eksportandel på 20%.

- Bayer ønsker å være et ledende innovativt selskap for å oppfylle vårt motto «Science For A Better Life». Hensikten er å bidra til å løse de store utfordringene som ligger foran oss, blant annet med en aldrende og økende befolkning globalt, sier adm. direktør Thomas Ramdahl.

Bayer og Unger representerer sammen med de åtte andre finalistene både tradisjonelle og utradisjonelle eksportselskaper i Norge. Prisen, som ble delt ut for første gang i 2014, har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute. Bak prisen som deles ut under årets Eksportkonferanse står Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK kredittforsikring og Innovasjon Norge. Les mer om fjorårets vinner, StormGeo, her 

 

Eksportprisen har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute.

Over 80 bedrifter er nominert og det er stor spredning hva gjelder bransje, størrelse på bedriften og geografisk beliggenhet.

Les mer om noen av eksportbedriftene her

Kriterier for tildeling:

  • Bedriften må ha en høy eksportandel
  • Bedriften må vise til verdiskaping i Norge
  • Bedriften må vise suksess over tid
  • Bedriften må vise til nyskaping

De nominerte bedriftene, vurderes og evalueres av juryen for Eksportprisen bestående av John G. Bernander, Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Henrik Müller Hansen.

Juryen vil blant annet vektlegge elementer som lønnsomhet, hvor stor andel av bedriftens omsetning som er eksport og hvor nyskapende produktet eller markedet er.

Tidligere vinnere av Eksportprisen:

Årets pris deles ut under Eksportkonferansen i Den Norske Opera og Ballett 25. april 2017. Eksportkreditt Norge, GIEK, GIEK Kredittforsikring og Innovasjon Norge står bak årets viktigste konferanse for aktører innen norsk eksport. Vi lover en dag som inspirerer og engasjerer – med faglig påfyll fra ledere innen næringsliv, politikk, forskning og organisasjonsliv.

Påmelding åpnes i februar


 

Vinner av Eksportprisen 2016, StormGeo og utdeler av prisen Kari Traa

Powered by WebSite AS